Kako je kompanija NABI prodajom skupljih vozila uspela da bude prodata za cenu ekvivalentnu 8% vrednosti cele industrije?

Kompanija NABI (North American Bus Industries, Inc.) uspela je da ostvari veliki uspeh u industriji danas vrednoj blizu tri milijarde dolara, a 2013, kada je kompanija NABI prodata, industrija je bila "teška" približno milijardu dolara.

Kompanija je 2013. godine otkupljena od strane New Flyer Industries Inc, koji je lider u industriji proizvodnje autobusa za cenu od 80 miliona dolara.

Međutim, zašto uopšte čitati tekst o kompaniji koja proizvodi autobuse? Zašto ne pisati o nekom novom bumu u svetu veštačke inteligencije, to je ipak aktuelno?

Čvrsto verujem da svaki biznis i svaki poduhvat u sebi krije mnogo više od pukog događaja i aktuelnosti, jer retko kakav proizvod ili usluga mogu da se koriste i plasiraju potpuno izolovano od bilo kakvog spoljnog faktora. Svaki poslovni manevar može da krije niz zadatih ciljeva koji se tim potezom mogu ostvariti. Nekada jednim dobro promišljenim potezom možemo obuhvatiti napredak u različitim sferama našeg biznisa koji doprinose, ne samo uspehu biznisa, već i samoj zajednici. Time nudimo ukupno rešenje za kupce i potrošače. Upravo je to učinio NABI krajem devedesetih godina 20. veka, kada je predstavio svoje CompoBuseve.

NABI je uvideo da je najskuplji element za opštine i gradove koji kupuju gradske autobuse sve ono što dolazi nakon kupovine autobusa: održavanje, popravka, menjanje delova, uticaj na životnu sredinu... Industrija na to nije obraćala pažnju, već je u okviru svog standardizovanog poslovnog prostora nastavila nadmetanje oko najniže cene autobusa. NABI je odlučio da kreira novi poslovni prostor u okviru iste industrije time što je uveo fiberglas u izradi svojih autobusa.

Fiberglas je tada bio za 30-35% jeftiniji od čelika koji se dominantno koristio u industriji. Upravo tu se krije lepota ukupnog rešenja. NABI nije pronašao jeftiniji način za proizvodnju autobusa, koje bi kasnije prodavao skuplje.

- Drastično su smanjeni troškovi preventivnog održavanja, jer fiberglas ne korodira.

- Popravke su bile daleko efikasnije i jeftinije, prvenstveno jer se oštećeni delovi samo iseku i zamene novim delovima od fiberglasa.

- Manja težina dovela je do manje potrošnje goriva i automatski do manjeg emitovanja izduvnih gasova.

- Manja težina omogućila je veći prostor unutar samih autobusa, više sedišta i niže podove radi lakšeg penjanja.

Gradske i lokalne opštine u Sjedinjenim Američkim Državama koje su ga koristile čak su zabeležile rast od 30% u korišćenju gradskih autobusa za prevoz od strane građana. Na samo taj podatak možemo nadovezati benefit od manje upotrebe automobila, jer sve više ljudi koristi gradski prevoz, a samim tim i dodatno manjeg emitovanja izduvnih gasova.

Cena ovih autobusa bila je veća, ali njihova ponuda davala je odgovore na probleme koje druge kompanije nisu imale.

Potrebni su iskustvo i vreme kako bi se definisale granice ukupnog rešenja koji jedan poslovni model ili sam biznis mogu da ponude. Ono što me oduševljava kod preduzetništva jeste što granice našeg poslovanja zavise isključivo od ideja i inovacija koje smo spremni da implementiramo i kojih se dosetimo. Ne postoji univerzalni udžbenik i vaš biznis najbolje će da predstavi i vas same. Primere možemo naći i danas, ali i evidentno, u prošlosti.

Takođe mi je fascinantno koliko mnogi aspekti svakodnevnice mogu biti u korelaciji sa našim preduzetničkim poduhvatima i promišljanjima.

Zaključno upravo sa tom mišlju, razmislite o tome kako gradski prevoz u Srbiji može da reši više problema u raznim krajevima naše zemlje. Neki krajevi dele iste, ali sigurno imaju i specifične probleme.

Plan je da do 2027. godine u Beogradu ne bude vozila gradskog prevoza starijih od dve godine.

Koji se problemi time rešavaju, a koji ostaju isti?

Da li je starost prevoza zajednički i jedini problem u svim krajevima Srbije?

Neka vas ova pitanja inspirišu da razmišljate o tome šta upravo vaša ideja može promeniti u životu vas, ali i vaše zajednice. Možda to neće biti ideja vezana za autobuse, ali ako prepoznate problem koji drugi nisu ili za koji nisu ponudili adekvatno rešenje, tu nastupate vi, vaša kreativnost, znanje i hrabrost.

Zapamtite, vaša dostignuća ogledala su koja će vam otkriti stvari o vama bolje nego neka druga.

No items found.
Tekst pripremio:
Novak Đurić - Youth Caucus Predsednik